بـررسـی تــأثیـر سبک معماری و مناسبات فرهنگی ـ هنری ایرانی در ساخت بقعه خراسان لاهور
نویسندگان
چکیده
مهم ترین جلوه معماری مذهبی جهان اسلام، طراحی و ساخت مسجد بوده که در این میان مساجد ایران در ارائه وتجسم شکوه و جلال و جمال عالم قدسی در خانه خدا نقش مهمی ایفا کرده اند. مکتب معماری خراسان شیوه ای بود که با آن مساجد چهار ایوانی در خراسان بزرگ شکل گرفت و آرام آرام شرق و غرب دنیای اسلام را در نوردید و وارد شبه قاره هند و پاکستان شد. در دوره گورکانیان هند و اوج ساخت شاهکارهای معماری آن عصر که در زمان شاه جهان می باشد و معاصر پیدایش مکتب اصفهان در هنر و معماری ایران بوده، شاهد بنای مسجدی به نام وزیرخان هستیم که مورخان آن را بقعه خراسان نامیده اند. در این مقاله، تاریخ مختصات و مشخصات معماری و ویژگی های این مسجد با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و منابع بومی و همچنین بررسی میدانی مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان داده شده که چگونه در ساختمان آن ستوه معماری خراسان و تزیینات وابسته به معماری مکتب اصفهان درهم آمیخته و نمونه کوچکی از ترکیب «مسجد ـ مدرسه، مزار، بازار» با تقلیدی همه جانبه از مجموعه حرم مطهر حضرت رضا(ع)، مسجد گوهرشاد، مدرسه های دینی و بازار پیوسته به آن، در لاهور پاکستان شکل گرفته و نمادی ماندگار از تأثیر نفوذ فرهنگ و هنر ایران اسلامی در طی قرون گردیده است.
منابع مشابه
تعیین شاخصهای معرّف محصول فرهنگی هنری ایرانی ـ اسلامی در نظام جمهوری اسلامی
هنر ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از ارزشمندترین عوامل فرهنگی برای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون محسوب میشود؛ ولی آیا هنر کشور در حال حاضر در خدمت اهداف انقلاب قرار دارد، یا بیتفاوت و نیز در تقابل با آن عمل میکند؟ اگرچه پس از انقلاب، آثار ارزشمندی در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری تولید شده است؛ ولی آیا همه آثار پدیدآمده در این بازه زمانی از شاخصههای جوهری اسل...
متن کاملتعیین شاخصهای معرّف محصول فرهنگی هنری ایرانی ـ اسلامی در نظام جمهوری اسلامی
هنر ایرانی ـ اسلامی به عنوان یکی از ارزشمندترین عوامل فرهنگی برای دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصههای گوناگون محسوب میشود؛ ولی آیا هنر کشور در حال حاضر در خدمت اهداف انقلاب قرار دارد، یا بیتفاوت و نیز در تقابل با آن عمل میکند؟ اگرچه پس از انقلاب، آثار ارزشمندی در حوزههای گوناگون فرهنگی و هنری تولید شده است؛ ولی آیا همه آثار پدیدآمده در این بازه زمانی از شاخصههای جوهری اسل...
متن کاملبازتاب هویت ایرانی در آثار هنری و مواریث فرهنگی
دستاوردهای فراوان از آثار و تحقیقات خاورشناسان در زمینه های گوناگونِ علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در ارتباط با ایران، گویای این واقعیت است که کشور ایران از گذشته های دور تا سده های اخیر همواره مهد فرهنگ و تمدّن و یکی از چند تمدن محدود جهان باستان بوده است. به بیان هرتسفلد (Herzfeld): «ایران مرکز تمدّن ما قبل تاریخ بوده» و به شهادت باستان شناسان و محقّقانی که در این منطقه کاوش کردهاند، ایران در دوره...
متن کاملبازتاب هویت ایرانی در آثار هنری و مواریث فرهنگی
دستاوردهای فراوان از آثار و تحقیقات خاورشناسان در زمینه های گوناگونِ علمی، فرهنگی، ادبی و هنری در ارتباط با ایران، گویای این واقعیت است که کشور ایران از گذشته های دور تا سده های اخیر همواره مهد فرهنگ و تمدّن و یکی از چند تمدن محدود جهان باستان بوده است. به بیان هرتسفلد (Herzfeld): «ایران مرکز تمدّن ما قبل تاریخ بوده» و به شهادت باستان شناسان و محقّقانی که در این منطقه کاوش کردهاند، ایران در دوره...
متن کاملکانونهای فرهنگی ـ هنری و توسعه سرمایه اجتماعی بررسی میزان و اَشکال سرمایه اجتماعی کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای تهران
مقاله حاضر قابلیت کانونهای فرهنگی و هنری را به مثابه تشکلهای مدنی دانشگاهی در توسعه سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار میدهد. با استناد به رویکرد نظری پاتنام و متناسب با موضوع تحقیق اشکال سهگانه «سرمایه اجتماعی درونکانونی»، «سرمایه اجتماعی بینکانونی» و «سرمایه اجتماعی نهادی با توجه به مولفههای سهگانه سرمایه اجتماعی یعنی «شبکه روابط»، «همیاری» و «اعتماد» در بین این کانونها مورد بررسی قرار گر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023